Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselelektrisch motorstel Type: 655 |
|
Rollend materiaal | ||
Buiten dienst sinds 08/1965. Niet bewaard. |
||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa vol rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit gasoliereservoirs |
1936 655.01 1 2'B'B'2' 1e en 2e as:18,6t; 3e en 4e as:20,9t; 5e en 6e as:20,4t; 7e en 8e as:18,3t 156ton 133ton 130ton 5ton 20ton 1ton 2 x410kW (3,82kW/ton) 120km/h 125m 1200km 1800liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Lengte kasten Breedte Afstand tussen bogies Afstand tussen de assen Afstand assen-buffer Hoogte rail-kast Hoogte rail-dak Wieldiameter |
59900mm 21350mm; 17200mm; 21350mm -mm 2 x 17375mm; middenkast:17200mm Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm 2050mm 1305mm 3905mm 1010mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | SA Baume-Marpent á Morlanwelz | |||
Capaciteit Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
1e klasse 52 15 67 |
2e klasse 175 27 202 |
Maximum toegelaten 227 42 269 |
|
Dieselmotor: | Oorspronkelijk | Na de oorlog | ||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders /Opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motoren |
2 x Mercedes-Benz - 4 takt mechanisch direct (centraal) door snelheidsregeling elektrisch door de hoofdgenerator 2 x331kW 1400t/min 12 / in V - mm - mm - bar - bar - m/sec -Nm - kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
2 x Maybach G.O. 56 4 takt mechanisch direct (centraal) door snelheidsregeling elektrisch door de hoofdgenerator 2 x 410kW 1400t/min 12 / in V 160 mm 200 mm 200 bar 5,5 bar 9,3 m/sec 2058Nm 2100 kg Ingewerkt in de uiterste bogies |
||
Overbrenging | ||||
Bouwer Type |
ACEC GT 27 |
|||
Elektrische motor | ||||
Bouwer Type Spanning Continue Vermogen Eénuurvermogen |
- - 690VDc 122kW (194A op 1420tr/min) 154kW (246A op 1300tr/min) |
|||
Werking - Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofdgenerator met dubbele excitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een pilootexcitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor. Koppeling met de motorassen - Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen. Remming - Automatische Westinghouse rem met machinistenkraan WS4. - Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd. Verwarming - Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor. Verluchting - Door een Westinghouse airconditioner. Opmerking - In mei 1940 werd ze vernummerd naar 653.01 - In augustus 1965 werd ze buiten dienst gesteld. |