Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Dieselelektrisch motorstel

Type: 655

Rollend materiaal
Buiten dienst sinds 08/1965.
Niet bewaard.

Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa vol rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit gasoliereservoirs
1936
655.01
1
2'B'B'2'
1e en 2e as:18,6t; 3e en 4e as:20,9t; 5e en 6e as:20,4t; 7e en 8e as:18,3t
156ton
133ton
130ton
5ton
20ton
1ton
2 x410kW (3,82kW/ton)
120km/h
125m
1200km
1800liter
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kasten
Breedte
Afstand tussen bogies
Afstand tussen de assen
Afstand assen-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
59900mm
21350mm; 17200mm; 21350mm
-mm
2 x 17375mm; middenkast:17200mm
Motorbogies:3850mm; loopbogies:3500mm
2050mm
1305mm
3905mm
1010mm
Kastgedeelte:
Bouwer SA Baume-Marpent á Morlanwelz
Capaciteit
Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
1e klasse
52
15
67
2e klasse
175
27
202
Maximum toegelaten
227
42
269
Dieselmotor: Oorspronkelijk Na de oorlog
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal Cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motoren
2 x Mercedes-Benz
-
4 takt
mechanisch direct (centraal)
door snelheidsregeling
elektrisch door de hoofdgenerator
2 x331kW
1400t/min
12 / in V
- mm
- mm
- bar
- bar
- m/sec
-Nm
- kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
2 x Maybach
G.O. 56
4 takt
mechanisch direct (centraal)
door snelheidsregeling
elektrisch door de hoofdgenerator
2 x 410kW
1400t/min
12 / in V
160 mm
200 mm
200 bar
5,5 bar
9,3 m/sec
2058Nm
2100 kg
Ingewerkt in de uiterste bogies
Overbrenging
Bouwer
Type
ACEC
GT 27
Elektrische motor
Bouwer
Type
Spanning
Continue Vermogen
Eénuurvermogen
-
-
690VDc
122kW (194A op 1420tr/min)
154kW (246A op 1300tr/min)
Werking
- Systeem Jeumont, onafhankelijk zelfregulerende hoofdgenerator met dubbele excitatie , geleverd door de hulpgenerator en door een pilootexcitatie gemonteerd op kop van een as van een tractiemotor.
Koppeling met de motorassen
- Elektrische seriemotoren met neusophanging zijn in de draaistellen ingewerkt en drijven elk 1 wielas aan door middel van een paar rechte tandwielen.
Remming
- Automatische Westinghouse rem met machinistenkraan WS4.
- Remming door middel van Ferodo segmenten inwerkend op trommels die aan de wielen zijn bevestigd.
Verwarming
- Door middel van een Westinghouse airconditioner via het koelwater van de Dieselmotor.
Verluchting
- Door een Westinghouse airconditioner.
Opmerking
- In mei 1940 werd ze vernummerd naar 653.01
- In augustus 1965 werd ze buiten dienst gesteld.